تبلیغات
مجاهدین ولایت - جواب اشکالات بر مقاله الغدیر و وحدت اسلامی
ایمان ، عزم و جهاد، این همان سه درس جاودانه ی اسلام به پیروان خود و به همه ی بشریت است . امام خامنه ای
متنی که مشاهده می فرمایید نظر یکی از دوستان در رابطه با مقاله الغدیر و وحدت اسلامی است که در پست قبل خدمت شما بیان شد.
 این دوست عزیز به نام محب اشکالاتی را به مساله وحدت بیان کردند که آن را در غالب یک پست مجزا و جواب آن را به صورت بحث تنظیم کرده و خدمت حق جویان عرضه می داریم . در اینجا از کسانی که نسبت به مساله وحدت سوالاتی دارند دعدت می کنم تا نظر خود را در این رابطه بیان کنند تا چراغ راه طالبان حق قرار گیرد . و اینک بحث اینجانب با آقای محب .

 محب : بزرگوار سلام امیدوارم که نظر من رو کامل بذاری!!! مطلبی که شما بیان کردی متناقضه! شما داری می گی که وحدت اسلامی به معنی وحدت مذهب نیست و بعد در ادامه می گی که مسلمانان همه خداى یگانه را مى‏پرستند و همه به نبوت رسول اكرم ایمان و اذعان دارند، كتاب همه قرآن و قبله همه كعبه است، با هم و مانند هم حج مى‏كنند و مانند هم نماز مى‏خوانند و مانند هم روزه مى‏گیرند ...

خب پس بگو ببینم اگر اینا که گفتی جزو مذهب هست پس چرا اول گفتی که منظورت از وحدت بین مسلمانان وحدت مذهبی نیست ؟ و اگر هم اینایی که می گی جزو مذهب نیست پس اساسا مذهب چیه که مورد اتفاق واقع نشده؟؟؟!!!!

هادی : سلام برادر عزیز . از شما به خاطر حسن عنایتتان نسبت به اجابت دعوت بنده کمال تشکر را دارم .
اول باید عرض کنم که مقاله الغدیر و وحدت اسلامی متعلق به شهید آیت الله مطهری (ره) است و قلم بنده نیست .
دوم اینکه انتظار داشتم تمام مقاله را با حوصله برای یافتن حقیقت با دقت مطالعه بفرمایید چرا که جواب سوال شما در خود مقاله آمده است.
 در ابتدای این مقاله به طور صریح بیان شده که منظور از وحدت این نیست که مشترکات مذاهب گرفته شود و اختلافات کنار کذاشته شود تا یک مذهب جدیدی تشکیل شود که همه پیرو آن مذهب باشند ، بلکه همانطور که در مقاله آمده است وحدت مسلمانان یعنی متشكل شدن مسلمین است در یك صف در برابر دشمنان مشتركشان.
 
اما اینکه گفته شد مسلمانان همه خدای یگانه را می پرستند و ... به این منظور است که هر وحدتی مبنایی می طلبد ، مبنای وحدت ما هم ایمان به خدا و ایمان به پیامبر اسلام است همانطوری که به تصریح فقهای فعلی و نیز بسیاری از متقدمین با جاری شدن شهادتین بر زبان شخص او مسلمان خواهد شد .
 لذا منظور از اینکه گفته شد وحدت مذهب مراد نیست این است که نمی گوییم در عقاید و فتوای فقهی با هم متحد و یکسان شویم بلکه می گوییم ما با هر کس شهادتین را بر لبانش جاری سازد در برابر دشمنان مشترکمان متحدا - در عین اختلافات عقیدتی و فقهی – می ایستیم .
نمونه کامل این اتحاد اتحاد ما با مسلمانان فلسطین و لبنان در برابر اسرائیل است در عین حالی که هر کدام عقاید خود را داریم و از آنها هم دفاع می کنیم . منظور ما از اینکه گفتیم  اتحاد مذهبی نیست همین معنا است .بنابراین بین وحدت و اختلاف مذهبی (عقیدتی و فقهی) تناقضی وجود ندارد .

محب : این چیزایی که شما به عنوان عوامل مشترک بین همه فرق مسلمین و مبنای اتحاد محکم می دونی فقط در کلام مشترکه و واقعیت کاملا باهم مغایره:

مثلا خدایی که اهل سنت می پرستند صورتش رو تراشیده پاهای خوشکل داره و روی عرش نشسته و شبهای جمعه با خرش به پشت بوم مساجد سر می زنه و اساسا دیدنش برای مومنین میسره!
اما خدای شیعیان رو در ادعیه و عبارات ائمه صلوات الله علیهم معرفی کردند خدایی که در وهم نمی گنجه و قابل تصور نیست، پس خدای این دو در اصل کاملا باهم متفاوت هستند.

 و اما پیغمبر اهل سنت معصوم نیست و از امور دنیایی سر در نمیاره و برای خودش بعد از فوت جانشینی تعیین نکرده و همه امور رو رها کرده و مردم خودشون تصمیم گرفتند کی جانشین پیغمبر بشه.

 اما پیغمبر شیعیان در تمامی امور چه دنیایی و چه اخروی معصومه و علمش هم در همه امور از همه بیشتره. تازه بعد از خودش پسر عم و برادرش حضرت علی بن ابیطالب و امامان بعد از ایشون رو به عنوان جانشین معرفی کرده و صاحب اختیار مردم رو تا قیامت تعیین کرده و هرگز اجازه نداده به مردم که بعد از او خودشون انتخابی بکنن.

 هادی : اولا مطالبی که در مورد اعتقاد به خداوند از سوی اهل سنت می فرمایید مربوط به تمام اهل سنت نیست مثلا فرقه شافعی اهل سنت به لحاظ اعتقادی بسیار به ما نزدیکه واین مطالب را قبول ندارند و بسیاری از اهل سنت هم در اعتقاد تابع مذهب شافعی اند .

 ثانیا باز هم در مطلب بالا دقت نکردید ، گفته شد که طبق فتوای علمای فعلی و بسیاری از متقدمین هر کسی که شهادتین یعنی لااله الا الله محمدرسول الله(یعنی توحید و نبوت)  را بر زبان جاری سازد مسلمان است . و مبنای وحدت هم همین است .

اما در مورد پیامبر ، اهل سنت نیز مثل ما به همان پیامبری که ما به او ایمان آوردیم ایمان دارند پیامبری که نام مبارکش محمد است . در سال عام الفیل به دنیا آمد و در چهل سالگی به پیامبری مبعوث شد و بیست و سه سال بعد از بعثت از دنیا رحلت فرمود .

لذا شیعه به همان شخصی به عنوان پیامبر خدا ایمان دارد که اهل سنت ایمان دارد و هیچ اختلافی در شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیست .
 اما اینکه ایشان کسی را به جانشینی منصوب کرد یا نه ؟ اختلاف اساسی اعتقادی شیعه و سنی است که ما با استدلال های محکم در کمال متانت از آن دفاع می کنیم .

مکرر گفته شد منظور از اتحاد کنار گذاشتن این اختلافات اعتقادی نیست .


         محب : سنی ها در حج، طواف نساء رو انجام نمی دن، اصلا مدل احرام بستنشون با شیعه ها فرق داره و شیعیان در حج طواف نسا انجام می دن و معتقدند هرزنی انجام نده به شوهرش حرام می شه و حجش قبول نیست، پس می بینی که حج این دو دسته هم به هم ربطی نداره و مغایر هم هست.

 سنی ها تو نماز بسم الله الرحمن الرحیم نمی گن و دستشون رو می بندن نماز می خونن و گاهی سوره کامل نمی خونن و سوره های سجده دار می خونن.

 اما شیعیان دستاشون رو نمی بندند و معتقدند اگر بسم الله در نماز نگیم نمازمون باطله و حق نداریم در نماز سوره سجده دار بخونیم و باید سوره کامل خونده بشه نه بخشی از سوره که در غیر این صورت نماز باطله.

 حتی مبطلات وضوی سنی ها با شیعه ها متفاوته. خواب وضوشون رو باطل نمی کنه در حالیکه شیعیان با خواب وضوشون باطل می شه!!!
پس اگر بی غرض نگاه کنی می بینی که هرچیزی که به عنوان مبانی وحدت ذکر کردی، تو شرع تشیع مدل سنیش باطل به حساب میاد .

 پس شما یک ادعای پوچ و بی اساس کردی که اینها رو به عنوان مبانی وحدت معرفی کردی. شما از لفظ یکسان استفاده کردی تا معانی متفاوت و مغایر رو یکسان جلوه بدی!!!!!!!.

هادی : اولا گفته شد که مبنای وحدت مسلمانان گفتن شهادتین است نه تمام مسائل فقهی (مثل حج و نماز و وضو) و اعتقادی و فتوای فقها را به عنوان شاهد آن ذکر کردیم .

و گفتیم که مراد ما این نیست که اختلافات فقهی و عقیدتی را کنار بگذاریم و دیگر استدلال و بحث نکنیم .
 ثانیا اینگونه اختلافات فتوایی در میان فقهای شیعه نیز وجود دارد و مصادیق زیادی هم دارد کافی است شما نیم نگاهی به رساله های مراجع بیندازید تا متوجه این اختلافات فقهی بشوید. 
مثلا بعضی از مراجع یکبار تسبیحات اربعه را در نماز کافی می دانند و بعضی سه بار را لازم می دانند . آیا می توان گفت نماز کسانی که یکبار را کافی می دانند باطل است ؟

از این گونه نمونه های اختلاف فتوا در میان فقهای شیعه نیز بسیار است آیا می توان به بهانه ی این اختلافات گفت مقلدین فلان مرجع با مقلدین مرجع دیگر دشمنندو اتحاد ندارند چون فتواهای آنها مختلف است ؟؟!
یا اعمال مقلدین فلان مرجع باطل است چون با فتوای مرجع ما متفاوت است ؟؟!

 ثالثادر مورد طواف نساء – ضمن اینکه به شما متذکر می شوم طواف نساء مختص زنان نیست و بر مردان هم واجب است – باید گفت در دین ما قاعده ای وجود دارد و آن اینکه هر قومى حتّى طبیعى مسلکها (مثل کمونیست ها) براى خودشان نکاح دارند یعنی قواعد نکاح آنان نزد اسلام محترم است و فرزند متولد شده حلال زاده شمرده می شود  حتی اگر کافر باشد چه رسد به اینکه مسلمان باشد . شیخ طوسى در خلاف، محقق ثانى در جامع المقاصد و ابن قدامه در مغنى معتقدند که مسئله بین علماى اسلام مسلّم می باشد و نکاح آنها صحیح است و آثار زوجیّت و حلال زاده بودن فرزندان را دارد . برای تحقیق می توانید به سایت آیت الله مکارم به این آدرس رجوع کنید
http://www.makaremshirazi.org/persian/lessons/?qid=1670&gro=22&sw=
لذا اگر مثلا اهل سنت طواف نساء را انجام نمی دهند نمی توان گفت که فرزندانشان حرام زاده اند .
همانطور که قاعده فقهی مذکور که نزد فقها مسلم است و همه به آن فتوا داده اند ، گویای این مطلب است . 
 بنابراین اگر مبنای اتحاد را اتفاق در تمام مسائل فقهی ریز و درشت بدانیم مقلدان مراجع مختلف شیعه هم با هم اتحاد ندارند چون فتوای آنها در مسائل متعدد با هم متفاوت است .

خلاصه کلام اینکه ، هیچ ضرورتى ایجاب نمى‏كند كه مسلمین به خاطر اتحاد اسلامى، صلح و مصالحه و گذشتى در مورد اصول یا فروع مذهبى خود بنمایند، همچنان‏كه ایجاب نمى‏كند كه مسلمین درباره اصول و فروع اختلافى فیمابین بحث و استدلال نكنند و كتاب ننویسند.

تنها چیزى كه وحدت اسلامى، از این نظر، ایجاب مى‏كند، این است كه مسلمین- براى اینكه احساسات كینه‏توزى در میانشان پیدا نشود یا شعله‏ور نگردد- متانت را حفظ كنند، یكدیگر را سبّ و شتم ننمایند، به یكدیگر تهمت نزنند و دروغ نبندند، منطق یكدیگر را مسخره نكنند و بالاخره عواطف یكدیگر را مجروح نسازند و از حدود منطق و استدلال خارج نشوند و در حقیقت- لااقل- حدودى را كه اسلام در دعوت غیرمسلمان به اسلام لازم دانسته است، درباره خودشان رعایت كنند:
ادْعُ الى‏ سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتى هِىَ احْسَنُ  نحل /125
به راه پروردگارت دعوت كن با حكمت و موعظه خوب و با طریق نیكو با آنها مجادله كن‏
 
با استدلالات فوق و استنادات به قرآن و فتوای فقهای شیعه باز هم اگر شما ادعای ما را پوچ و بی اساس می دانید ، جواب های خود را در رابطه با مطالب فوق بیان کنید تا به بحث بنشینیم .

 انشاء الله بتوانیم فرمان الهی را بر احساس خود ترجیح دهیم .
 



طبقه بندی: فرهنگی اجتماعی،  جهان اسلام، 
نگارش در تاریخ شنبه 13 آذر 1389 توسط هادی حق جو | نظرات ()
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
قالب وبلاگ
object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0" width="140" height="240" >