تبلیغات
مجاهدین ولایت - چرایی سیاه پوشی برای عزاداری امام حسین علیه السلام
ایمان ، عزم و جهاد، این همان سه درس جاودانه ی اسلام به پیروان خود و به همه ی بشریت است . امام خامنه ای
  باز محرم سر رسید و روز عالم سیاه شد .
شاید در نظر برخی این طور بیاید که سیاه پوشی یا عزاداری های دیگر پشتوانه عقلی و نقلی دارد یا نه ؟
مطلبی که باید بدان توجه داشت این است که در هر جامعه و فرهنگی عزاداری وجود دارد . یعنی در هر فرهنگی غم و اندوه برای از دست دادن بستگان و دوستان و... به انحاء مختلف وجود دارد.
شاید در کشور خودمان بتوانیم اقسام و روشهای مختلف عزاداری را پیدا کنیم که حتی برخی از آنها در فرهنگی نشانه عزاداری و در فرهنگ دیگر نشانه شادی باشد .
 مثلا در جایی تبل و شیپور زدن نشانه عزاداری و روش آن باشد و در جای دیگر تبل و شیپور نشانه شادی .
واضح است که نمی توان به هیچ یک از روشها ایراد گرفت و آن را تخطئه کرد . در فرهنگ ما ایرانیان نیز به طور غالب لباس سیاه نشانه عزاداری است و شخص عزادار تا مدتی لباس سیاه بر تن می کند حال ممکن است این نوع عزاداری در جای دیگر مرسوم نباشد .

 گذشته از روایات کثیری که در مورد ثواب گریه و عزاداری برای سیدالشهداء آمده است ، (وسایل الشیعه/ج14/باب استحباب البکاء لقتل الحسین ع) رابطه عاطفی مومنان عالم با امام حسین علیه السلام به گونه ایست که ایشان را از پدر و مادر و زن وفرزند خود بیشتر دوست دارند و با

گذشت 1371 سال از واقعه کربلا هنوز هم داغ شهادت ایشان تازه است . واین داغ تا روز قیامت سرد نخواهد شد . چنانکه امام صادق علیه السلام از قول پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید :
 
إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا
 

همانا به خاطر کشته شدن حسین حرارتی در قلوب مومنین خواهد بود که تا ابد خاموش نخواهد شد .
(مستدرک الوسایل/ج10/ص319)

 با این اوصاف امام حسین علیه السلام عزیزترین شخص عالم برای مومنان است  ، و مومنان برای عزاداری عزیز عالم وجود ، سیاه می پوشند .
البته گفتنی است که سیاه پوشی برای اباعبدالله الحسین علیه السلام در روایت نیز وارد شده است . عمر فرزند امام سجاد علیه السلام نقل می کند :

زمانی که امام حسین علیه السلام به شهادت رسید زنان بنی هاشم سیاه پوشیدند ...    (وسایل الشیعه ج3 ص 238)

به هر صورت حتی اگر کسی هم در سند این روایت خدشه کند نمی تواند منکر روایات کثیری که در مورد عزاداری برای حسین بن علی علیهما السلام و تعظیم شعائر  وارد شده ، شود و سیاهپوشی نیز – حداقل در فرهنگ ما - از مصادیق عزاداری است و لذا سیاه پوشی عقلا ، عرفا و نقلا قابل خدشه نیست .    



طبقه بندی: فرهنگی اجتماعی،  جهان اسلام، 
برچسب ها: عزاداری، سیاه پوشی، روایت، ثواب گریستن، محرم، بنی هاشم،
نگارش در تاریخ دوشنبه 15 آذر 1389 توسط هادی حق جو | نظرات ()
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
قالب وبلاگ
object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0" width="140" height="240" >