تبلیغات
مجاهدین ولایت - چرایی تغییر مواضع عملی و اعتقادی انسانهای نمونه تاریخ
ایمان ، عزم و جهاد، این همان سه درس جاودانه ی اسلام به پیروان خود و به همه ی بشریت است . امام خامنه ای
  یکی از سوالاتی که ذهن آدمی را سخت به خود مشغول می دارد این است که دلیل تغییر افکار و اعمال انسان به افکار و اعمالی که سابقا صد در صد مخالف و در تضاد آن بوده است ، چیست ؟
 برای مثال علت تغییر موضع دینی و سیاسی زبیرکه لقب سیف الاسلام را داشت چه بود ؟
چطور شد تنها کسی که بعد از غصب خلافت امیر المومنین علی علیه السلام به دفاع از ایشان شمشیر کشید و در تدفین حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از جمله معدود کسانی بود که حضور داشت ، در جنگ جمل مقابل امیرالمومنین علیه السلام بر علیه ایشان شمشیرش را برهنه کرد ؟

ویا تغییر در جهت مثبت ، چه عاملی باعث شد که حر بن یزید ریاحی که کناه بزرگی مرتکب شد و راه را بر امام حسین علیه السلام بست ، توبه کرد و از راه شقاوت نجات یافت ؟

 امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید : انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع او آراء تبتدع یخالف فیها کتاب الله /نهج البلاغه خطبه 50

آغاز پیدایش فتنه ها پیروى از هوا و هوسها و بدعتهایى است که با کتاب خدا مخالفت دارد .

 آیت الله مصباح در پاسخ به سوال مطرح شده و نیز تبیین روایت شریفه در مصاحبه با
نشریه 9 دی می گویند :
برای من هم این سئوال همیشه بود. البته مسائل پس از انتخابات کمک کرد تا حدودی پاسخ این پرسش را هم بیابم. خب، می بینیم فردی بخشی از عمرش را در مسیری قدم برداشته و سپس تغییر مسیر می دهد؛ چطور این کار را می کند؟

چرا این تغییر مسیر را می پذیرد و انتخاب می کند؟ چه این تغییر مسیر از بد به خوب باشد و چه از خوب به بد. این نیز می تواند دو عامل داشته باشد که البته با آموزه های دینی و روایات اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه روایات مربوط به نهج البلاغه قابل اثبات است.

عامل تغییر مسیر آدمی یا انتخاب یک مسیر جدید، از دو کانال سرچشمه می گیرد. به عبارتی اراده انسان بر اساس دو پایه شکل می گیرد؛ یکی شناخت انسان است و دیگری تمایلات آدمی.
بنابراین اگر اشکالی در رفتار انسان حاصل شد و کاری انجام داد که نباید آن را انجام می داد، عامل آن این بوده که یا در شناختش دچار اشتباه شده یا نقصی در تمایلاتش حاصل شده است.
به عبارتی یا نمی دانسته یا اینکه نمی خواسته. ریشه و عامل تغییر رفتار همین دو مورد است. چیزی را می دانسته که خوب است و باید آن را انجام می داده اما شناختش نسبت به آن عوض شده؛ یا به چیزی تمایل نداشته، اما با گذشت زمان به آن متمایل شده است.

 شاید فرمایش حضرت امیر(ع) که فرمودند «انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و آراء تبتدع» اشاره به همین موضوع دارد.



طبقه بندی: سلسله درسهای واکاوی فتنه،  فرهنگی اجتماعی،  جهان اسلام،  اخلاقی،  سیاسی، 
برچسب ها: امیر المومنین، مصباح، فتنه، علل پیدایش فتنه، علل تغییر انسانها،
نگارش در تاریخ یکشنبه 19 دی 1389 توسط هادی حق جو | نظرات ()
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
قالب وبلاگ
object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0" width="140" height="240" >